2017-05-24

Smycke från grunden

Med härliga material kan man skapa härliga alster. Jag har gjort ett halsband av papperslera och mixed media produkter.


Som bas använda jag en lång fjäder i en hårdare lite tyngre lera men det går även bra med cernit lera eller liknande.

Till alla andra delar har jag använt vår lättaste papperslera eftersom jag vill ha ett lätt smycke jag orkar ha hängandes runt halsen hela dagen. Det kommer säkert inte hålla hela livet men troligen hela festen och det är min tanke. Att kunna skapa ett kul smycke till ett särskilt tillfälle. Men rätt färger varje gång.

För att få till vingar, fjädrar och hjärtan av pappersleran har jag använt silikonformar. Man pressaar ner leran i formen, lyfter upp och låter torka. Ibland är det pyttesmå detaljer som är svåra att lyfta upp utan att formen på dem ändras, då kan man låta dom torka i formen. Men leran som vi har är så bra att du i de flesta fall kan lyfta ur den direkt vilket är fiffigt om du vill gör två stycken hjärtan tex.

Leran är också lite flexibel vilket gör att man kan räta ut eller böja lite på leran efter att man lyft den ur formen och innan den torkar.

Jag limmade ihop alla torra delar med Multipurpose gel medium och strödde på lite stora och små glaspärlor. Jag satt fast en metall stav med ögla i leran och limmet innan det torkade och där satt jag sedan en ring som också läderbandet löper genom. När allt sedan torkat färgade jag in smycket med mister i rosa, turkos och silver. Men lystern från silvret kommer inte riktigt fram i bild.

Smycket var jätte roligt att göra och jag hoppas verkligen att ni testar!!! Jag kommer garanterat att göra fler! Ett till är redan klart och det visar jag snart i bloggen!



Material
Multipurpose gel medium
Papperslera
Glaspärlor
Mister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar