2016-12-03

En altrad russin burk...

Idag är det lördag och min bloggdag här hos Fru Limegrön. Själv firar jag helgen och andra advent hos mina föräldrar och idag ska baka pepparkakor och göra knäck och annat jul mys. Ute är backen täkt av snö och julen känns lite närmare måste jag säga.

Idag tänkte jag visa en russin burk som jag har altrat och "gjort om" till vårt julställ för fjärrkontrollerna. Den jag gjorde tidigare och publicerade här i bloggen i Juli kändes inte som att den passade på bordet när julduken kom fram förra söndagen :-) 
Själva russin burken är av genomskinlig plast vilket gjorde utmaningen lite extra spännande. 
Jag började med att måla hela burkens utsida med vit Gesso, det blev flera lager då russinburken inte ville dölja sina färger i första taget. Jag både penslade på lager samt "spacklade" på ett topp lager med min palett kniv. När gesson hade torkat bredde jag över med modeling paste över hela burken för att få lite mer struktur. Sedan valde jag ett av de underbara papperna från Paper Paded Winter Tales och rev det i två smalare remsor som jag sedan distressade med min TH Paper distresser. Jag limmade fast dom med multi medium längs övre kanten av burken. Sedan tog jag pappret med cut-a-parts från samma pad och klippte ut lite olika tags och rev och distressade dem. 

 Det här är framsidan mot soffan. Här valde jag att sätta en av cut-a-partsen där burken saknade kant (för att kunna öppnas lättare i sitt tidigare liv) och där vi idag har en penna. Jag gjorde även en liten ficka av acetate och jag klädde den med papper från samma paper pad som jag använt på burken. Jag limmade på två olika delar av två olika tags som jag rev och distressade. Den med texten valde jag att limma på en kartongbit och lite trassel innan jag limmade fast den. Den med ränder limmade jag fast lite under och vek sedan den i botten på burken även den fick lite trassel under sig. Jag limmade även fast två Gold Jets vid de två tagsen. Fickan fäste jag med scor-tape och multi medium samt ett snöre som jag knöt runt burken så den skulle sitta ordentligt. Jag valde att dölja tråden med ett band av papper som jag hade skurit ner till 3/4" och limmat ihop innan jag distressade kanten. Jag fäste den med scor-tape och vid fickan där snöret kom ut limmade jag med lite multi medium.  Man kan även se den lilla glass pendant - drop gold med lite gotte i.
 
Ena kortsidan, då papret inte riktigt nådde runt för att mötas på kortsidorna så valde jag att göra focal points där istället. På den här sidan valde jag att lägga tre olika lager med små pappers bitar samt en av tagsen från cut-a-part papret. Jag fäste tagen på tjock kartong så den skulle komma över kanten på burken. Lite trassel under och en Gold Jet.
 
Här är baksidan. I skarven på pappersbältet limmade jag fast en tag upphöjd på kartong och med lite trassel som tråd i det lilla hålet som jag gjorde med hjälp av min Crop-a-Dile. Jag gick runt med min sax i hålet efter för att distressa även det lite. Man kan även se en Gold Jets uppe lite under kanten som är dekorerad med en spets som jag fick av min mycket goda vän Petra. 
 
Och till sist sista kortsidan och cirkeln är sluten. Här har jag precis som på den andra kortsidan dolt glappet i övre papret med en tag upphöjd på kartong. Även denna har jag gjort hålet med min Crop-a-Dile och knöt fast lite trassel även i denna. Trassel limmade jag först fast under med multi medium. En liten Gold Jet kikar fram ner till på tagen. I hörnet hänger en liten Glass Pendant Drop Gold med lite Gold Hologram samt micropheres Plastic filler och en passande lite bit filmremsa då det som sagt ska stå fjärrkontroller i denna burk.
 
Så här ser det ut när allt är på plats i burken :-)

Jag har använt:
13 Arts Paper pad 6x6 - Winter Tales finns i fysiska butiken.
Dekoration - Vitt trassel - finns i fysiska butiken.
ScrapBerry's Dekorationer - Set of Glass Pendant Drop Gold - finns i fysiska butiken.

DT Lillian

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar