2016-11-26

Altrade skridskor med 13Arts produkter

Äntligen lördag och jag har idag tänkt visa ett par skridskor som jag har altrat efter att min kompis Camilla gav mig idén. Jag hittade ett par komsåkningsskridskor på loppis och tänkte att de skulle vara kul att altra och ha som "dörr krans" till jul. Både min dotter och make tillbringar tid på isen då dottern går på isdans och maken spelar hockey. Även sonen gick var på isen innan sommaren men eftersom han idag äter Waran efter proppar i lilla huvudet så får han inte längre spela hockey eller andra komtaktsporter. Hur som så kändes det som skridskor passar bra på vår dörr inför vintern och julen. Jag gillar att jobba med blått och silver när jag ska skapa julalster då jag tänker julen som kall med härlig snö och skridskoåkning och sedan har jag aldrig gillat att jobba med rött och grönt annat än möjligtvis till just jul.

Jag började med att ta Modeling paste på lite olika platser och skapade lite struktur, jag behövde nämligen försöka dölja loggan på skridskorna som var etsade i silver. Sedan grundade jag dem båda med vit Gesso ett par vändor så alla spår av silver skulle försvinna.  Fram med blå och silver metallic akrylfärger och en vattenpensel och så skapade jag första lagret med färg. När det hade torkat tog jag en våtservett och formade till en liten boll och duttade med den blåa och den silvriga färgen för lite starkare färg över båda skridskorna. När allt hade torkat tog jag stencilen Greetings och Modeling paste och placerade orden på lite olika platser. När Modeling pasten hade torkat (med hjälp av TM fönen) så penslade jag båda skridskorna med gel medium och lät det torka ett litet tag innan jag strödde blått glitter över hela skridskorna och skakade av överskottet så det blev ett härligt shimmer med silver, glitter och blått. Sedan limmade jag fast blommor och stamens med gel medium och tog fram det härliga blinget från 13 Arts och placerade ut både de runda blinget samt två hjärtan (ett på varje skridsko) Som avslutning tog jag två ord från 13 Arts Chipboard för julen och torborstade med Gesso innan jag limmade fast dem på den ena skridskon..  "Skosnörena" färgade in genom att lägga de i en påse med lite vatten och sedan strödde jag i shimmer blue Pearl Powder och skakade runt tills de blivit mjukt blåa och härligt glittriga.
 
Svårt med ljuset men förhoppningvis kan man se glasen av metallic färgen samt glittret och blinget. Blommorna är från egen stash men de härliga vita stamens är från 13 Arts.

Lite närbilder:
 
Här ser man några av orden från stencilen samt hjärtat med två vita stamens och de runda blinget.
 
De vackra orden och det andra hjärtat med lite stamens och några cirkulära bling på orden.
 
Och en sista bild när de hänger på dörren :-)

Kramiz DT Lillian

Jag har använt:
13 Arts Stencil - Greetings - finns i fysiska butiken, kommer i snart upp i webbshoppen
13 Arts Chipboard - Winter Tales Words - finns i fysiska butiken, kommer snart upp i webbshoppen
13 Arts stamens - vit 0,8 - finns i fysiska butiken, kommer snart upp i webbshoppen 
13 Arts Crystals - Heart and bling - finns i fysiska butiken, kommer snart upp i webbshoppen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar