2016-10-06

Två LO's med 13 Arts...

Sent förra veckan fick vi ÄNTLIGEN hem alla fantastiska produkterna från 13 Arts från Polen. Givetvis kunde jag inte hålla mig från att då leka med dessa fantastiska produkter, allt från Rainbow colors, mister, akrylfärger till stenciler, grit, glitter och flakes. Det finns nästan inget stopp på sortimentet. På torsdagen packade ner allt och resten av butiken för Stockholm Scrapmässa och Träff och jag skyndade hem efter för att på börja mina första 2 LO för att kunna visa på eventet då jag höll en demo för Rainbow colors på lördagen. Innan jag visar dem måste jag bara säga att Rainbow colors är helt fantastiska att jobba med, de har enormt mycket pigment och de är i pulver form. När färgen väl är klar så blir det en liten restprodukt som ser ut ungefär som små små sandkorn. Det positiva med de kommer jag presentera ett senare inlägg ;-) Hoppas ni får lite inspiration av min LO's och att ni också testar på dessa fantastiska färger.

På denna LO har jag använt Rainbow color Turquoise som är en duo färg vilket menas med att det är mer än en färg av pulver. Tittar man upp till höger ser man en liten gul prick, den är från pulvret. Även de skiftningar i turkost och blått är pga att pulvret är uppbyggt med flera färger. Jag började med att måla mitt mixed media papper med 13 Arts Gesso. Efter att gesson hade torkar så tog jag en stencil och mitt multi medium och gjorde en bakgrund med hjärtan. När de hade torkat strödde jag ut 3 små strö i rad i överdelen av pappret, sedan tog min mister och sprayande på pulvret. Jag vickade pappret lite hit och dit för att få färgen att flyta runt. Och sprayade mer med vattnet tills jag var nöjd. Jag hände på liiiite till pulver där jag ville få mer styrka sedan fick det torka. Jag blötte även upp lite pulver i min palett och stänkte lite på pappret för att få de som prickarna. När det allt var tort så tog jag en stencil med ringar och 13 arts Modeling paste. Som avslutning tog jag en stämpel och stämplade lite slavigt med svart dyna runt där fotografierna skulle vara. Jag limmade fast mönsterpapret från ScrapBerry's på chipboards och även fotografierna. Innan jag limmade fast mönsterpapret så satte jag lite ostduk runt kanterna som skulle synas och sedan limmade jag fast de och fotografierna. Som avslutning valde jag en rub-on som jag tyckte passade bra till bilderna :-)

Denna LO började som ett misslyckande men blev riktigt bra i slut änden. Jag började med att grunda mitt papper med 13 Arts Gesso sedan blandade jag 13 Arts Modeling paste med 13 Arts Magic Powder. Magisk Powder ger tjocklek till andra blöta medium. Jag ville få Modeling pasten så pass tjock att den skulle krackelera men väl utstruken och nästan torr så funkade det inte. Först tänkte jag att jag skulle kasta denn och börja om men då såg jag min stämpel med en tegelvägg. Jag tog fram den och tröck ner den i Modeling pasten. När jag tog upp den hade jag helt plötsligt skapat en härlig textur. Jag fortsatte stämpla tills jag hade täckt hela ytan av Modeling paste. När väggen väl var torr så pratade jag med min mister och sedan strödde jag ut Rainbow colors på vattnet. Jag använde Pink och Scarlett. Jag vickade lite och sprayade mer vatten tills det blev som jag ville. Jag tog lite mer pulver där jag tyckte det skulle vara lite mörkare och hjälpte lite med en pensel för att få det att rinna lite som jag ville. Jag stämplade tre fjädrar och fäste kortet på ett mönsterpapper från ScrapBerry's och sedan limmade jag det på plats. Jag blandade lite pink Rainbow pulver på min palett och stänkte lite över hela LO'n men främst runt fotot. Sedan tog jag 13 Arts Black Gesso och blanda med lite vatten och stänkte med det också. De två större rosorna hälde jag lite pink Rainbow color pulver i mitten på och sedan sprayade jag dom med vatten så färgen skulle sprida sig. Jag limmade fast blommorna och som avslutning en rub-on som titel.

Jag har använt:
Stämpel Deep Red - Brick wall
Studio75 - Alice's Dreams
ScrapBerry's - Butterflies
Mixed Media cardstock
Chipboard
Aleene's Tacky Glue
Ostduk - Finns i fysiska butiken
DT Lillian


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar