2016-09-11

Egen skraplott! :-)


Hej hej!

I onsdags blev min dotter tonåring och då fick hon en resa till Tropical Island - ett superhäftigt äventyrsbad i Tyskland. Jag ville inte bara ge henne ett kort utan valde istället att göra som en liten skattjakt med ledtrådar.

Ledtråd nr 1 var ett paket med ny bikini.
Ledtråd nr 2 var ett paket med Eurosedlar.
Ledtråd nr 3 var en resväska med resedatumet. (Den kommer jag visa nästa söndag.)
Ledtråd 4 var en skraplott där hon gick skrapa fram landet hon skulle till.
Femte och sista ledtråden var en rebus som bildade äventyrsbadets namn. Hon kunde inte gissa presenten utan behövde alla ledtrådar för att förstå vart hon skulle.

Nu ska jag komma till grejen - det jag ska förklara idag är hur jag gjorde skraplotten. Så här såg den ut;


Jag började med att sätta ut olika flaggor på ett dokument på datorn. Tre stycken Tyska flaggor och två av tre andra länder. Detta skrev jag ut och klippte sedan ut som en fyrkant. Därefter klistrade jag fast ett plastark över fyrkanten med flaggorna. Jag använde Clear Acetat från butiken. Sedan var det dags att börja göra det som ska skrapas bort.

Det finns många "recept" på internet och jag valde att ta 1 del diskmedel och 2 delar silvrig akrylfärg.  Geggan målade jag med ett tjockt lager över plastfyrkanten och sedan lät jag det torka. När det hade torkat blev det perfekt skrapyta på min "lott". Så enkelt är det och så här såg det ut när hon hade skrapat fram vilket land hon skulle åka till.


Det här använde jag idag;

Det var första gången jag gjorde en egen skraplott men definitivt inte den sista. Lätt som en plätt men något som många blev imponerade över.

Kram kram DT-Linda





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar